PIERWSZYCH PIĘTNAŚCIE ŻYWOTÓW HARRY'EGO AUGUSTA - CLAIRE NORTH

7/10/2015 4 Comments A+ a-


 Być może po śmierci budzimy się w nowym życiu, by znów i znów kochać, nienawidzić, pragnąć i poznawać świat, tym razem jednak... innymi oczami? A co jeśli nasze życie wcale nie jest linearne? Co jeśli nieskończenie się powtarza? Wciąż i wciąć ta sama historia, ta sama data urodzenia, setki scenariuszy przebiegu żywota. Zastanawialiście się co by się stało gdyby...? Gdybym poszedł wtedy w prawo, a nie w lewo? Gdybym przebaczył? Gdybym....? No właśnie, a Harry August ma taką możliwość...

„Kto żałuje przeszłości, żałuje własnej duszy.”
[str. 206]

 „Niektórych historii nie da się opowiedzieć w jednym życiu.Zaskakująca reinterpretacja opowieści o podróży w czasie. Odważna, magiczna, mistrzowska.
Harry August umiera. Znowu. W chwili śmierci Harry August zawsze powraca do punktu wyjścia. Niezależnie od tego, co robi i jakie decyzje podejmuje, za każdym razem staje się chłopcem pamiętającym wszystkie fakty z życia, które przeżył dwanaście razy. Nic się nie zmienia, nigdy. Aż do teraz.
Kiedy nadchodzi kres jedenastego życia Harry’ego, przy jego łóżku pojawia się dziewczynka, która mówi: „O mało mi nie umarłeś, doktorze… Muszę wysłać wiadomość w przeszłość”.

„Pistolet to tylko pistolet, lecz to człowiek naciska spust...”
[str.239]

  Czasem gdy spogląda się na książkę, czyta zamieszczony na jej obwolucie opis, czuje się gdzieś głęboko, że trzyma się w dłoniach coś naprawdę niezwykłego. Tak czułam się i tym razem i... miałam rację. Z pozoru prosta, nieskomplikowana okładka przykuwa wzrok niczym przyozdobiona czymś więcej niż srebrnym brokatem. Tematyka, którą poruszyła pani North należy do jednej z moich ulubionych. Reinkarnacja, życie po życie, pozorna śmierć et cetera, et cetera. To rzeczy, do których ciągnąć mnie będzie już chyba zawsze. Jestem bardzo, bardzo, baaaa-rdzo zadowolona z tego, że postanowiłam kupić tę książkę. Była ona idealna, niemal w każdym calu. Czytałam ją przez niemal cały czerwiec, tylko z jednego powodu - za nic w świecie nie chciałam zakończyć swojej przygody z Harrym Augustem. Ta książka to powolna podróż pełna pięknych mądrości życiowych oraz ciekawych historii, którą każdy powinien przeczytać.

„Każdy jest uczciwy we własnych oczach - odpowiedziała cicho.”
[str.262]

  Lata życia głównego bohatera przypadają m. in. na okres II wojny światowej oraz wojny w Wietnamie. Mimo to te wydarzenia są jedynie, delikatnie przez autorkę opisywane co wcale nie odbiera niczego książce. Cała historia, ulokowanie w czasie, sposób przedstawienia komunikacji między ouroboranami (ludźmi takimi jak H. August, żyjącymi cyklicznie) jest... genialny. Nie mogłam nie użyć tego słowa. Jestem zachwycona doskonałością każdego detalu. Tym jak historia ta zmusza czytelnika do czegoś, więcej niż pobieżnego przejrzenia tekstu. Granica między czasem cykliczny, a linearnym jest niemal namacalna. Liczne zaskoczenia jakie serwuje nam Claire North są czymś co przerywa jednostajny ton historii.

  Harry August to postać idealna; inteligentna, wciąż odnajdująca samego siebie podczas wszystkich żyć, wciąż odpowiadająca na własne pytania. Jest on naszym przewodnikiem po swoich niezwykłych piętnastu żywotach, w których cierpi, kocha, nienawidzi, zawodzi wiele osób, o których z racji umniejszania przyjemności z lektury mówić nie będę. Najlepiej będzie gdy ich charaktery i intencje poznacie sami. Powiem Wam tyle, wszystkie postacie w tej książce funkcjonują na wielu różnych płaszczyznach i nie mówię tu tylko o powtarzalnych żywotach pana Augusta.

„Bardzo dziękuję za pańską troskę, ale przychodzi chwila, gdy człowiek zdaje sobie sprawę, że przyjemności ciała są krótkotrwałe. Wydają się fantastyczne, gdy się je przeżywa, ale wiąże się z nimi tak wielki bagaż emocjonalny i tyle wątpliwości, że, prawdę mówiąc, zaczynam się zastanawiać, czy uzyskana przyjemność nie jest mniejsza od smutku.”
[str. 212]

 Styl autorki był taki o jakim marzy wielu. Tak przyjemny, że oderwanie się od książki było zabiegiem niemal niemożliwym. W pisaniu pani North wyczuwa się klasę. Do zwyczajności brakuje jej wiele. Jej styl to wir, który z każdą stroną wsysa i posłania głębiej i głębiej; nie sposób się wydostać z oczarowania jakie pozostaje, po ostatecznie skończonej lekturze. Grzechem byłoby nie wspomnienie o pięknych myślach, których przykłady przytoczyłam w cytatach, a które pojawiały się na stronach tej powieści. Dzięki niezaprzeczalnemu talentowi i wyobraźni tejże autorki lektura ta pozostanie niezapomniana.

  Jeśli lubisz książki o tematyce cyklicznych żyć, reinkarnacji i tym podobnych, bądź potrzebujesz refleksyjnej podróży z doskonałym podróżnikiem, nie zwlekaj. Nie zawiedziesz się. Ta książka to rzadko spotykany rodzaj książki; takiej, do której będzie się wracać.

★★★★★★★★★☆

Jestem przeciętną nastolatką o nieprzeciętnej wyobraźni i biblioteczce. Uwielbiam wyzwania, godziny spędzone na czytaniu, poznawaniu nowych światów, zakochiwaniu się od nowa i od nowa w bohaterach danego utworu. Wręcz żyje i oddycham słowami.

4 komentarze

Write komentarze
brokenhalo
AUTHOR
10 lipca 2015 17:06 delete

A mi jakoś ta książka nie przypadła do gustu. :( Widocznie nie moje klimaty...

Reply
avatar
Alathea
AUTHOR
18 lipca 2015 18:53 delete

Kolejna książka na długiej wakacyjnej liście "do przeczytania", kurczę, muszę się wreszcie zabrać za czytanie, bo stos książek rośnie. (;

Reply
avatar
23 lipca 2015 14:43 delete

Ostatnio miałam ogromny zastój czytelniczy, lecz zawinił fakt, że posiadałam książki z gatunku, na którego ochoty w danym momencie nie miałam :c

Reply
avatar
Kaś
AUTHOR
11 października 2015 09:58 delete

Po tych wszystkich pozytywnych opiniach zakupiłam swój egzemplarz, ale póki co nie zdążyłam do niego zajrzeć. Lektura zapowiada się świetnie...

Reply
avatar

Witaj! Podziel się ze mną swoją opinią na temat recenzowanej książki, opowiedz mi o przeczytanych przez Ciebie książkach o zabawnych wydarzeniach z życia wziętych! :)