ZABÓJCZYNI - SARAH J. MAAS

5/20/2015 6 Comments A+ a-


 Sarah J. Maas to jedna z tych autorek, która w moim mniemaniu posiada bardzo niespotykany dar. Potrafi swoim talentem, stylem pisania oraz wyobraźnią wciągnąć czytelnika do świata, z którego nie ma już powrotu. Po spotkaniu z tą autorką łaknie się już jedynie więcej, więcej i więcej... Jakże ja; przykład wciągniętego przez świat Celaeny Sardothien książkoholika mógł odmówić sobie przyjemności poczytania o wydarzeniach sprzed „Szklanego tronu”? Owa książka miała mi posłużyć jako koło ratunkowe, pozwalającego przysłowiowo unosić się na wodzie w oczekiwaniu na trzeci tom trylogii Sarah J. Maas mający premiery dopiero we wrześniu tego roku. Jak szybko się okazało moje koło ratunkowe ma jedną poważną wadę... Jest zbyt wciągające i emocjonujące by nie przeczytać go za jednym razem... No i znowu jestem w punkcie wyjścia. Bez trzeciej części, tonąca w rozpaczy i potrzebująca czegoś co pozwoli mi przetrwać dzielące mnie od września miesiące...

„Przecież nazywała się Celaena Sardothien, niech szlag trafi bogów!”
[str 111]

 „Zabójczyni" pozwala nam spojrzeć wstecz, poznać główną bohaterkę w chwili gdy ta była jeszcze częścią Gildii Zabójców. Składa się ona z czterech nowelek; Zabójczyni i władca piratów, Zabójczyni i Czerwona Pustynia, Zabójczyni i podziemny świat oraz Zabójczyni i imperium Adarlanu. Poznajemy sekrety jej przeszłości, pełne przygód wyprawy oraz tajemniczy związek, który jak wiemy... nie mógł skończyć się dobrze.

ZABÓJCZYNI I WŁADCA PIRATÓW
 Ta nowelka zdołała zaklasyfikować się u mnie na drugim miejscu. Była ona cudownym (poniekąd ponownym) wprowadzeniem w świat Zabójczyni Adarlanu. Ponownym zetknięciem się z jej ognistym charakterem, ciętym językiem i specyficznym sposobem bycia. Była również sposobnością na poznanie Arobynna; tajemniczego przywódcy Gildii Zabójców, mężczyzny, który zajął się Celaeną gdy ta była jeszcze dzieckiem i zrobił z niej najgroźniejszą morderczynię Adarlanu. Jego postać wydawała się być idealnie wykreowana. Czytając w Szklanym tronie o owym przywódcy z przeszłości głównej bohaterki przed oczami stawał mi niezbyt stary, nieco wybuchowy jednocześnie potrafiący być nade spokojny, posiadający wywiercające dziurę w karku spojrzenie oraz szyderczy uśmiech mężczyzna. I to właśnie dostałam! Sama historia zawarta w owej nowelce była intrygującą, trzymającą w napięciu odskocznią za co dostała ode mnie osiem na dziesięć gwiazdek.

„Są jednak chwile, gdy gestami niczego nie wyjaśnisz i słowa są niezbędne.”
[str. 225]


ZABÓJCZYNI I CZERWONA PUSTYNIA
 I oto mój faworyt! Egzotyczna, tajemnicza... milcząca. Tak mogę opisać tę nowelkę. Celaena za karę musi odbyć szkolenie u Milczących Braci. Bez zaświadczenia o jego odbyciu nie ma się nawet co stawiać przed obliczem Arobynna. Nowelka ta mimo pewnego rodzaju zwolnienia akcji pozwoliła mi odkryć inną strony Zabójczyni. Ponad to sam klimat historii mającej miejsce w samym środku Czerwonej Pustyni wręcz mnie zauroczył. Widziałam wszystko bez najmniejszego problemu. Każdy pokój, każdą osobę, konia czy też stoisko. Nie raz przy jej czytaniu, moje źrenice rozszerzały się ze zdziwienia, a dłonie mimowolnie szukały odpowiedzi na kolejnych kartkach. Dlatego też utrzymała ode mnie ocenę - dziewięć gwiazdek na dziesięć.

ZABÓJCZYNI I PODZIEMNY ŚWIAT
 Ta nowelka mimo, że klasyfikująca się na czwartym, ostatnim miejscu wcale nie jest zła. Jest ona początkiem końca. Ci, którzy zdążyli się zapoznać z książką zapewne choć w pewnym stopniu zdają sobie sprawę o czym mówię. Moje serce krwawiło już wtedy w oczekiwaniu na posępne zakończenie. W tej właśnie nowelce wracamy do Gildii Zabójców. Lecz coś się zmienia, nie tylko w miejscu, lecz w samej Celaenie. Czy przybliży się do podjęcia najtrudniejszej decyzji w jej życiu? Czy pozwoli miłości stać się częścią jej życia? Nie miałam wcześniej okazji wspomnieć o niemal najważniejszym bohaterze w tej książce... zrobię więc to teraz. Sam jest dobrze stworzonym bohaterem, który niemal od pierwszej sceny zdobył moje serce. Jest tak jak Celaena wyszkolonym, inteligentnym oraz odważnym zabójcą. W dalszych tomach uważniej będę wyłapywać choćby wzmianki o jego osobie! Podsumowując ta nowelka mimo, że by przyjemna nie wciągnęła mnie na tyle co pozostałe. Dlatego oceniam ją na siedem na dziesięć gwiazdek.

„Niemy Mistrz powiedział jej, że każdy człowiek inaczej radzi sobie z bólem, Niektórzy usiłują go utopić, inni zaczynają go kochać, a jeszcze inni pozwalają , by przekształcił się w furię.”
[str. 240]

ZABÓJCZYNI I IMPERIUM ADARLANU
 Nowelka, która rozdarła moje serce, rozdeptała je i pozostawiła moje usta otwarte niemal przez jej połowę. Mimo znajomości zakończenia, które poznał każdy fan Sarah J. Maas w jej podstawowej serii o przygodach nastoletniej Zabójczyni nie mogłam uspokoić kumulujących się w moim wnętrzu emocji. Podejrzewam, że gdybym nie znała zakończenia moje reakcja byłaby bardzo podoba. Jestem zdruzgotana i zalana smutkiem i furią Cealeny. Ta nowelka pomogła mi zrozumieć tę nastoletnią dziewczynę o wiele lepiej. Myślę, że to było jej największym plusem. Oceniam ją więc na osiem i pół gwiazdki na dziesięć.

„- Myślę, że po śmierci bogowie nie będą mieli pojęcia, co z nami począć - odparła.”
[str. 412]

 Podsumowując to obowiązkowa lektura dla wszystkich fanów pani Maas. Jest to niezwykła podróż ku zrozumieniu przeszłości Celaeny jak i jej samej. To pełna fascynujących historii książka, z zakończeniem, które na długo pozostaje w myślach. Sądzę, że ktoś kto nie rozpoczął jeszcze historii Celaeny od „Szklanego tronu”, ze spokojem może w pierwszej kolejności zabrać się za nowelki.

Całość oceniam na 8,5/10

Jestem przeciętną nastolatką o nieprzeciętnej wyobraźni i biblioteczce. Uwielbiam wyzwania, godziny spędzone na czytaniu, poznawaniu nowych światów, zakochiwaniu się od nowa i od nowa w bohaterach danego utworu. Wręcz żyje i oddycham słowami.

6 komentarze

Write komentarze
Limonette
AUTHOR
20 maja 2015 19:33 delete

Nie czytałam tej serii, więc trudno mi załapać o czym mowa, ale recenzja i tak fajna :D

LimoBooks :)

Reply
avatar
brak pomysłu
AUTHOR
21 maja 2015 17:56 delete

Nie czytałam, ale może kiedyś. :D

Reply
avatar
Alathea
AUTHOR
23 maja 2015 16:24 delete

Po sesji może przeczytam, bo wcześniej okładki jakoś mnie zniechęciły. (;

Reply
avatar
brokenhalo
AUTHOR
24 maja 2015 11:01 delete

Czytałam Szklany tron i Koronę w mroku, ale Zabójczyni jeszcze czeka na półce na swoją kolej. Już nie mogę się doczekać, kiedy po nią sięgnę. :3 Na pewno zabraknie mi ukochanego Chaola, ale wierzę, że autorka znalazła jakiś sposób, żeby mi to wynagrodzić. ;)
Pozdrawiam
of-books-and-coffee.blogspot.com

Reply
avatar
elf_0203
AUTHOR
12 czerwca 2015 17:34 delete

a ja przeczytałam i Szklany Tron... i Koronę w mroku... i Zabójczynię... a recenzję czytałam już na lubimyczytac.pl i wrzuciłam plusika! ;) Każdą część także oceniałam oddzielnie... i widzę, że oceniłyśmy podobnie. ;) Czerwona Pustynia z Niemym Mistrzem przypadała mi do gustu najbardziej. ^^

Ale jakże Maas potrafi wciągną do swojego świata...! a i więź czytelnika z bohaterami buduje w tych nowelach niesamowitą. .. Aż w ostatniej noweli łezki napływają do oczu. TT_TT co z tego, że zakończenie jest oczywiste... że przecież od początku, kiedy poznajemy Sama, wiemy co się stanie... i tak z każdym jednym zdaniem brnie się dalej. i coraz większy smutek się czuje... Ale 'Zabójczyni' oceniona, jak najbardziej pozytywnie! i zgadzam się, iż wcale nie trzeba sięgać najpierw po Szklany Tron, by dobrze się bawić przy lekturze. Ale jak już, to lepiej mieć Tron, w chwili, gdy się kończy ostatnią nowelę, by jakoś ukoić smutki. ;p

Reply
avatar
ultramaryna
AUTHOR
16 czerwca 2015 17:09 delete

Ech... może jednak przeczytam. Nie planowałam, bo jakoś z dystansem podchodzę do takich "uzupełniających" opowiadań... No ale, no ale... Strasznie się wkręciłam w tę serię. Co zabawne, "Szklany tron" niezbyt mi się podobał i w sumie sama nie wiem, czemu zabrałam się za "Koronę w mroku". No a wtedy już wpadłam. "Heir of Fire" czytałam po angielsku, jest naprawdę bardzo dobra, i teraz męczę się z czekaniem na "Queen of Shadows". Oooo, jak ja to wytrzymam...

Reply
avatar

Witaj! Podziel się ze mną swoją opinią na temat recenzowanej książki, opowiedz mi o przeczytanych przez Ciebie książkach o zabawnych wydarzeniach z życia wziętych! :)